نویسنده: فاطمه اسماعیلی
راهنما:استاد،رضا عباد
کاربرد نورپردازی گسترده است، اما تفسیر خلاقانه آن چیزی است،که نورپردازی آنرا سینمایی می کند. برای مثال:
بر روی کدام وسایل و عناصر صحنه باید تاکید شود.
ما صحنه را از منظر چه کسانی می بینیم و چقدر نور باید بتوانند ببینند.
تفاوت شخصیت ها با یکدیگر در یک قاب.
کدام احساسات از طریق سختی نور یا رنگ آن بیان می شوند.
سپس هر یک از این تصمیمات از نظر فنی با برنامه ریزی و اجرای تنظیمات نورپردازی برای ایجاد جلوه مورد نظر محقق می شود. اما فیلمبردار باید قبل از راهاندازی تجهیزات نورپردازی باید تصویر ذهنی از این جلوه ها داشته باشد.
نور پایه: تنظیم نور 3 نقطه
ابتدایی ترین نورپردازی در فیلم، تنظیم نور سه نقطه ای است. نورپردازی از سه جهت به سوژه شما شکل می دهد و آنها را از پس زمینه خود متمایز می کند.
برای رسیدن به این هدف، تجهیزات نورپردازی فیلم شما باید از سه جهت رو به سوژه شما باشد: جلو، عقب و کنار (به طور کلی).
اصول نورپردازی فیلم: آملی (2001)، با استفاده از تنظیم نور سه نقطه:)
نور کلیدی:
نور کلیدی (نور اصلی) نوری است که بیشتر در کادر شما ثبت می شود. بنابراین، وقتی به تصویر آملی در بالا نگاه میکنید، میبینید که قسمت سمت راست صورت او روشنترین قسمت است.این،نور کلیدی است.
چراغ های پرکننده:
خیلی ساده، این نورها پر سایه های کادر شما را پر میکنند. متوجه خواهید شد که قسمت سمت چپ صورت آملی در سایه است، اما ویژگی های او هنوز به وضوح قابل مشاهده است. این یک چراغ پرکننده در صحنه است.
نور پس زمینه:
چراغ پشتی یک لبه به قسمت پشتی سوژه شما می دهد. اغلب، نور پسزمینه از زاویهای بالاتر پایین میآید. می بینید که آملی در امتداد شانه ها و پشت گردنش یک کانتور سبک دارد.
در کل اگر می خواهید اطراف دوربین خود را با کلید و چراغ ها پر کنید ،با زاویه حدود 60 درجه از دوربین این کار را انحام دهید.
نور نرم(soft light):
نورپردازی نرم، در روز و فضای باز فیلم Restless
نور کلیدی (اصلی) بالاتر:
این افکتی است که با افزایش نور کلیدی و استفاده بسیار از چراغ های پرکننده ایجاد می شود. این کار نور فضا را روشن و متعادل نگه می دارد و تقریبا هیچ سایه ای ایجاد نمی کند. همچنین نور را از یک شی به شیء دیگر در کاد متعادل می کند - که به عنوان نسبت روشنایی شناخته می شود.
نورپردازی با کلید بالا در فیلم ارباب حلقه ها
یک فانوس چینی این نمای نزذیک را در فیلم Quiet روشن میکند.
نورپردازی سخت:
منابع کوچکتر نوری، از جمله نور شدید خورشید، سایه های سوژه شما را افزایش می دهند. این سبک نور پردازی به ندرت استفاده می شد. تا اینکه در فیلم کلاسیک نوآر شخصیتهای مشکوک و فراری را با این نورپردازی به نمایش گذاشتندو این سبک رایج شد همجنین نورپرداری سخت میتواند جلوههای دراماتیک ایجاد کند.
نورپردازی سخت در فیلم Blade Runner سایه های خشن ایجاد میکند.
نور ضربه زننده نرم با استفاده از پر :
در این افکت، نور پس زمینه به سمت صورت سوژه شما برخورد می کند. می تواند یک لبه بسیار زیبا از نور ایجاد کند، در حالی که نور پرکننده به صورت ملایم صورت را روشن نگه می دارد.
نور ضربه زننده با استفاده از پر در فیلم Northfrok
نور کلیدی پایین (کم):
نور کلیدی کم، به حداقل رساندن یا حذف نور پرکننده عکس شما اشاره دارد در صورتی که، سایه ایجاد شده عمدی باشد.
این سبک می تواند اثرات دراماتیک، مشکوک یا حتی ترسناک ایجاد کند.
در تصویربالا نورپردازی کلیدی پایین ،حالت مرموزی در صحنه ایجاد کرده است.
نورپردازی برداشت بلند:
وقتی سینماگران مجموعهای را روشن میکنند، همیشه از خود میپرسند نور از کجا به درون صحنه می اید؟
برای مثال، آنها ممکن است نورهای کاربردی که قبلاً درمکان بوده اند را انتخاب کرده و جلوه آنها را افزایش دهند. این نورپردازی با انگیزه است.
راجر دیکینز، فیلمبردار برنده اسکار، به دلیل انتخاب نورپردازی بداشت بلند شهرت دارد. عکس زیراز کار او در ترور جسی جیمز توسط رابرت فورد بزدل را مشاهده میکنید:
The Assassination of Jesse James
همانطور که می بینید نورپردازی در این صحنه برداشت بلند فانوس هایی است که توسط بازیگران حمل می شود. وقتی نورپردازی برداشت بلند به درستی انجام شود، از دید بیننده مخفی میماند |
نور پرازی برداشت بلند در فلیم هری پارتر
|
نور پردازی کاربردی صحنه:
اغلب اوقات، استفاده از لامپ ها و سوکت های نور موجود در اطراف مجموعه می تواند برای نورپردازی یک صحنه استفاده شود،که به ان نور پردازی کاربردی میگویند و بهویژه زمانی مفید است که بخواهید بخشهای وسیعی از مجموعه را آشکار کنید یا زمان طولانیتری در آن مکان حضور داشه باشید.
نور پردازی کاربردی بالای سر سوژه ها را روشن کرده است
نورپردازی طبیعی فیلم:
نورپردازی طبیعی فیلم به استفاده و اصلاح نوری که از قبل در محل شما در دسترس است، اشاره دارد.
قبل از تصویربرداری، میتوانید به محل مورد نظر رفنه و ببینید نور طبیعی چگونه است. اینگونه می توانید درباره تعداد و نوع چراغ هایی که که میخواهید در صحنه بکار ببرید،تصمیم بگیرید یا می توانید مقدار و زاویه نور را تنظیم کنید. به عنوان مثال، میتوانید از رفلکتور های روشن برای انعکاس نور یا رفلکتور های سیاه برای جلوگیری از بازتاب نوراستفاده کنید.
امانوئل لوبزکی، تصویربردار فیلم از گور برخواسته اثر آلخاندرو ایناریتو استفاده از نورطبیعی صحنه را به حداکثر رساند. مصاحبه او با GoldDerby یک منبع اظلاعاتی درجه یک برای، یافتن و کنترل نور موجود در مکان های عکسبرداری در فضای باز است.
برای مثال، او در مورد استفاده از ساعت جادویی یا نور ملایم ایجاد شده توسط خورشید در پایان روز، صحبت می کند.
همچنین او در مورد چگونگی انتخاب لوکیشن ها و نحوه ظاهر شدن آنها در زمان های مختلف روز و شرایط مناسب برای عکسبرداری صحبت می کند.
کتاب راهنمای تصویربردار، نور است.
البته شما میتوانید از کتاب و مقالات مربوط به حیطه کاری خود نیز استفاده کنید
منابع دیگر میتوانند شما را با ابزارهای سینماتوگرافی و شیوههای رایج حل مسئله اشنا کرده و درک عمیقتری از نحوه عملی کردن تصویر ذهنی شما ایجاد کنند
امیداست این مقاله برای شما دئست عزیز مفیدواقع شده باشد.
برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد تصویر برداری،عکاسی،نورپردازی و... با ما همراه باشید
منبع:https://www.studiobinder.com/blog/film-lighting-techniques/#The-cinematic-types-of-lighting-in-film
ثبت نظر