انواع عکاسی پرتره

انواع عکاسی پرتره-

انواع عکاسی پرتره

پرتره چیست و چرا از آن استفاده می کنیم؟

 

در یک مفهوم گسترده، پرتره تصویری از افراد است، میخواهد یک فریم بزرگ (سر و سرشانه) باشد یا یک فریم تمام قد! حتی یک منظره خیره کننده باشد که در اعماق آن شخص به وضوح قابل رویت باشد همه این ها یک نوع پرتره است. در عکاسی پرتره این بیننده است که عکس های سبک پرتره را تعیین میکند به عبارت دیگر بیننده نمی داند عکاس چه چیزی را می خواهد نشان دهد و فقط آنچه را که که عکاس توانسته است نشان دهد را می بیند.

 

 

 

 

تلاش کنید سبک های پرتره را درک کنید :

10 سبک محبوب عکاسی پرتره

عکاسی پرتره کلاسیک :

نظرات محققان هنرهای زیبا متفاوت است، اما طبق یک نسخه، این پرتره های سنتی در عکاسی بود ک اولین ژانر مستقل شد. نقاشان پرتره جزء اولین کسانی بودند ک از پتانسیل عکاسی قدردانی کردند. آنها به جای گرفتن طرح های طولانی ، دستیاران عکاسی را استخدام کردند که مردم را با دوربین هایشان شکار می کردند، علاوه بر این، سنت پرتره از دیرباز شکل گرفته است، بنابراین جای تعجب نیست ک این پرتره سنتی بود ک اولین مدیر فرم عکاسی شد.

 پرتره های صادقانه :

آنها اغلب شامل پرتره هایی از سبک زندگی هستند. چنین پرتره هایی اغلب در مکان های عمومی گرفته می شود، حتی اغلب بدون رضایت شخصی که به تصویر کشیده شده است!

معنای آنها نشان دادن یک فرد در زندگی روزمره است. از آنجایی که اغلب پرتره های صادقانه در مکان های عمومی گرفته می شود، از لنز های مختلفی برای آنها استفاده می شود که بیشتر لنز های زاویه باز هستند.

عکس های محیطی :

این نوع از پرتره زیرمجموعه جداگانه از پرتره های صادقانه است. آنها با این واقعیت متمایز می شوند که در چنین عکس هایی فرد در یک محیط آشنا (مثلا در یک کارگاه) قرار دارد.

برای ایجاد چنین عکس هایی، بسیار مهم است که نه تنها از یک شخص، بلکه از محیط اطراف  او نیز عکس بگیرید. برای این کار از کمترین مقدار دیافراگم استفاده  کنید.

پرتره های گروهی :

پرتره های گروهی میتواند شامل پرتره گروهی کلاسیک ، پرتره گروهی صریح ، پرتره گروهی سورئال باشند. یک پرتره گروهی نیاز به رویکردی کاملا متفاوت از عکاس دارد. شما نه تنها برای آشکار کردن عمق شخصیت کادر و نشان دادن زیبایی بیرونی و درونی سوژه، باید خلاق باشید. مهمترین وظیفه، سازماندهی  ماهرانه و مدیریتی تعامل افراد در عکس است. لازم است به ژست ها و نورپدازی توجه شود تا همه در عکس  گروهی از ظاهر خود راضی باشند. نگاه ها و ژست ها نیز نقش مهمی دارند.

 

 

پرتره های رپورتاژ :

رپورتاژ شامل ایجاد زمینه ای به دلیل یک اتفاق خاص است که قهرمان قاب خود را در میان آن می بیند.

همه شما فیلم افسانه ای "دختر افغان" اثر استیو مک کوری را دیده اید ک علاوه بر این که یک شات واقعا استادانه است، به ارزش آن نیز با رویدادی که به طور جدایی ناپذیری با آن پیوند دارد اضافه می شود

: جنگ افغانستان.

پرتره های پر زرق و برق :

انگیزه توسعه عکاسی پرتره پر زرق و برق، توسعه سینما بود. این تصاویر زیبایی سوژه، جنس، احساسات و جنبه‌هایی از زندگی افراد مشهور را به تصویر می ‌کشد که شهروندان عادی فقط می‌ توانند رویای آن را ببینند. نمونه بارز عکاسی پرتره در سبک زرق و برق، پرتره مرلین مونرو توسط آلفرد آیزنشتاد است.

پرتره های مد :

ظهور نشریات مجسم نیز صنعت عکاسی را به سمت توسعه عکاسی مد سوق داد. اینها همیشه پرتره هستند.

پرتره های مد تلاقی بین عکاسی تبلیغاتی هستند. لیدی کلمنتینا هاواردن را مولد این سبک از پرتره ها می دانند

تبلیغات :

در بین انواع پرتره ها در عکاسی، بزرگترین طاقچه به عکس های تبلیغاتی اختصاص دارد. شما نباید هر چیزی را که در مجلات مد دیده اید تکرار کنید، بهتر است بررسی کنیم که چرا این یا آن حرکت در ایجاد تصویر انجام شده است و پس از آن تصمیم بگیریم که از آن استفاده کنیم یا نه!

پرتره های مفهومی :

از نام آن می توان فهمید که عکاسی مفهومی بیشتر در مورد ایده است و نه در مورد فرم.

رابطه بین مفهوم گرایی و عکاسی بدون ابهام نیست. از یک طرف کارکرد عکاسی مستندسازی است، بنابراین عکاس از دوربین به عنوان وسیله ای برای ثبت افراد، رویدادها، فعالیت ها و... استفاده می کند و از سوی دیگر، خود عکاسی را می توان یک اثر هنری زیبا به حساب آورد. سبک پرتره مفهومی این دو افراط را متعادل می کند. با این حال، این مؤلفه خلاق است که در آنچه نشان داده می شود نهفته است، نه در نحوه نشان دادن آن.

 

 

 

پرتره های سلفی :

حتی قبل از اینکه سلفی ها عکاسی از خود را به امری رایج تبدیل کنند، این نوع عکاسی پرتره به طور فعال توسط عکاسان گذشته توسعه یافت. این سبک پرتره به عکاس اجازه می دهد تا وسیع ترین طیف ممکن از سوژه ها، از سنتی گرفته تا مدرن و ... را ثبت کنند.

سلفی های پرتره میتوانند مفهومی باشند. برای مثال : اندی وارهول به مدت بیست سال از خود سلفی های پرتره گرفت تا رابطه خود را با شهرت در کند.

 

 

اطلاعات من را درباره ی محبوب ترین سبک های پرتره مطالعه کردید امیدوارم این مطالب الهام بخش شما بوده باشد برای شما آرزوی موفقیت های خلاقانه میکنم.

 

 

نویسنده رضا عباد

رضا  عباد

متولد 16 آذرماه 1363 مدیریت آموزشگاه عکاسی چیلیک مدرس رسمی سازمان فنی و حرفه ای کشور با بیش از 10 سال تجربه عکاسی و تدریس

ثبت نظر