نکات مهم عکاسی تبلیغاتی

نکات مهم عکاسی تبلیغاتی-

نکات مهم عکاسی تبلیغاتی

یک عکاس تبلیغاتی به چه دانش هایی نیاز دارد؟

نیاز به برخی دانش‌ها و اطلاعات ضروری دارد. داشتن یک مدرک تخصصی و گذراندن دوره‌های ویژه، یکی از ضروریات کار یک عکاس حرفه‌ای تبلیغاتی است. وجود شم روانشناسی، اطلاعاتی راجع به بازاریابی و همچنین درک فرهنگی، از جمله چیزهایی است که برای موفقیت نیاز دارید. همچنین اصول حرفه‌ای عکاسی را هم نباید فراموش کنید!شناخت رنگ، نور، افکت، نرم افزار، فهم زیباشناختی و جلوه‌های بصری را هم باید کسب کنید تا یک عکاس تبلیغاتی موفق شوید و البته سهم استعداد، هوش و تجربه را نیز نباید نادیده گرفت.

مهم‌ترین نکات عکاسی تبلیغاتی

ازپس زمینه طرح‌دار اجتناب کنید:

الگوهای اضافه، پایه، اشیاء یا هر چیز دیگری به جز محصول اصلی، می‌تواند باعث منحرف کردن ذهن بیننده از سوژه اصلی یعنی کالایی که می‌خواهیم تبلیغ کنیم، شود.

 

از نماهای مختلف عکس بگیرید:

وقتی قرار است مشتری یک خرید اینترنتی داشته باشد، نیاز داریم که به او اطمینان دهیم که همه جزییات لازم در مورد کالا یا خدمات را در عکس‌ها مشاهده می‌کند. برای همین است که تاکید داریم از تمامی زوایا و نماهای ممکن و با ریزترین جزئیات، از محصول عکس بگیرید و در مقابل چشم مخاطب قرار دهید.

 

ابعاد واقعی کالا را برای بیننده مشخص کنید:

گاهی ابعاد کالا را لازم است در مقایسه با یک آیتم دیگر که برای مخاطب آشناست، معرفی کنید. به عنوان نمونه، ابعاد یک کالا را می‌توانید در مقایسه با یک دست نشان دهید. با نشان دادن یک دست در تصویر، مشتری متوجه می‌شود که این محصول چقدر از یک کف دست بزرگتر یا کوچکتر است.

 

از سه‌پایه استفاده کنید:

 به طور کلی، زمانی که دوربین بر روی سه‌پایه قرار دارد، امکان تنظیم بهتر دوربین و گرفتن تصاویر مناسب‌تر و بدون لرزش دست وجود دارد.

 

کاربردهای متفاوتی از محصولات را نشان دهید:

یک کاغذ و یک خودکار بردارید و هر کاربردی که از محصول مورد نظر به فکرتان می‌رسد را یادداشت کنید. ممکن است در ابتدا تنها کاربردهای روزمره به ذهنتان برسد، اما در نهایت به ایده‌های جالبی خواهید رسید. حالا به فهرست خود نگاه کرده و قابلیت‌هایی که پتانسیل عکاسی را به صورت خلاقانه دارند انتخاب کنید.

 

از استندهای منحصر به فرد استفاده کنید :

قرار دادن محصولات بر روی یک پایه منحصر به فرد، به افزایش جذابیت در عکس شما کمک زیادی می‌کند. می‌توانید از چیزهایی که به طور معمول به کار گرفته نمی‌شوند استفاده کنید.

 

پس‌زمینه را در فوکوس نگه دارید:

یک پس‌زمینه خارج از فوکوس می‌تواند سوژه را جدا کرده و مورد توجه بیشتری قرار دهد. اما گاهی ممکن است بخواهید غذایی را به همراه غذاهای مشابهش تبلیغ کنید. برای این کار غذای اصلی را جلوتر قرار داده و باقی غذاها را در پس‌زمینه بچینید.

 

عکاسی ماکرو را امتحان کنید:

به خاطر داشته باشید که عکس‌های ماکرو باید در ارتباط با عکس‌های طبیعی محصول باشد و مورد استفاده قرار گیرد. با این حال آنها می‌توانند برای استفاده در مواردی مثل یک مجله، یک کاتالوگ و یا یک آگهی تبلیغاتی جذاب باشند. فقط در این مورد نیز باید به نورپردازی توجه ویژه‌ای داشته باشید تا کوچکترین جزئیات نیز در عکس ثبت شوند.

 

از بازتاب استفاده کنید:

بازتاب می‌تواند عمق را به عکس اضافه کرده و حالت کسل کننده آن را از بین ببرد. الزاما نیازی نیست از یک آینه برای ایجاد بازتاب استفاده کنید. ویرایش نیز راه مناسبی برای بدست آوردن انعکاس است. انعکاس در آب نیز می‌تواند جالب باشد.

 

محصول را به طور کامل، برای عکس گرفتن آماده کنید:

عکاسی تبلیغاتی نیاز به قدری آماده‌سازی اولیه دارد. تصور کنید قرار است از یک لباس عکس بگیرید. وجود کلی چین و چروک یا لکه و کثیفی بر روی این محصول، کار شما را در جلب کردن نظر بیننده مشکل خواهد کرد. پس لازم است از قبل، لباس را تمیز کرده باشید و کاملا اتو کشیده و شیک در برابر دوربین قرار دهید.

 

کالا را در برابر یک سطح آیینه‌ایی قرار دهید:

قرار دان محصول در برابر یا روی یک سطح منعکس‌کننده نور، باعث می‌شود عمق بیشتری در تصویر ایجاد شود که عکس را جذابتر خواهد کرد. البته از اینکه یک آینه تنها روبروی کالا بگذارید اجتناب کنید، بلکه با کمی خلاقیت، یک سطح انعکاسی دیگر انتخاب کنید. به عنوان مثال، یک میز آینه‌ایی یا حتی آب را در تصویر قرار دهید.

 

و در آخر عکس را ویرایش کنید: 

ویرایش و ادیت به شیوه‌های متفاوت و خلاقانه به بهتر دیده شدن عکس شما کمک می‌کند. اگر خودتان توانایی آن را نداشته باشید که با نرم‌افزارهایی مانند فتوشاپ و یا ایلاستریتور کار کنید.

نویسنده رضا عباد

رضا  عباد

متولد 16 آذرماه 1363 مدیریت آموزشگاه عکاسی چیلیک مدرس رسمی سازمان فنی و حرفه ای کشور با بیش از 10 سال تجربه عکاسی و تدریس

ثبت نظر