ژانرهای عکاسی

ژانرهای عکاسی-

ژانرهای عکاسی

ژانر هنری به معنی طبقه بندی آن هنر است.

ژانرهای عکاسی کار را برای هنرمندان آسان تر نموده اند چرا که هنرمند می تواند در ژانر متناسب با روحیه و خلق و خویش به فعالیت بپردازد.

بهترین چیزی که در خصوص یک عکاس مبتدی و مشتاق وجود دارد این است که می‌تواند ژانرهای عکاسی مختلفی را امتحان کرده و علاقه و استعداد خود را در آن ها پیدا کند. اما وقتی که تجربه بیشتری در عکاسی به دست می‌آورید، متوجه خواهید شد که اگر به یک سبک پایبند نباشید، رسیدن به موفقیت مسیر دشواری خواهد داشت.

 

عکاسی پرتره:

در تصویر پرتره، هدف اصلی عکاس، چهره سوژه است.

این نوع عکاسی خود شامل انواع مختلفی است:

1- پرتره تمام قد

2- پرتره پرسنلی

3- پرتره هنری

4- پرتره سیاسی

5- پرتره تبلیغاتی

6- پرتره خانوادگی

 

عکاسی منظره:

نوعی از عکاسی است که از فضای طبیعی در زمین عکاسی می‌شود.

عکاسی مناظر می تواند شامل مناظر طبیعی یا غیر طبیعی باشد مانند مناظر شهری.

 

عکاسی طبیعت:

عکاسی از مناظر طبیعی، زندگی وحوش، گیاهان و تصاویری از بافت‌های طبیعی می‌باشد. عکس‌های این سبک به طور معمول خالی از حضور انسان یا عناصر انسانی - همچون ساختمان‌ها - و حتی حیوانات دست‌آموز و اهلی است.

 

عکاسی معماری:

شاخه‌ای از عکاسی است که در آن از آثار معماری و فضای داخلی و خارجی ساختمان‌ها عکسبرداری می‌شود.

 

عکاسی خبری یا فتوژورنالیسم:

به عکس‌هایی گفته می‌شود که پیام و هدف اصلی آن‌ها خبررسانی است.

 

عکاسی ورزشی:

شاخه‌ای از عکاسی است که در آن از صحنه‌های ورزشی عکسبرداری می‌شود.

 

عکاسی تبلیغاتی:

هدف اصلی در این نوع عکاسی، نمایش و فروش یک محصول است به طوری که در معرفی آن از بزرگنمایی و اغراق استفاده شده باشد.

 

عکاسی صنعتی:

قبل از هرچیز باید بدانید عکاسی صنعتی و عکاسی تبلیغاتی دو ژانر مجزا می باشند به طوری که بر خلاف ژانر تبلغاتی، در ژانر صنعتی خبری از اغراق و بزرگنمایی نیست و محصول و خدمات یک شرکت دقیقاً همانطور که هست به نمایش گذاشته می شود.

 

عکاسی مدلینگ:

شاخه‌ای از عکاسی است که در آن از مُد و لباس همراه با مدل عکسبرداری می‌شود. این شاخه از عکاسی گونه‌ای از عکاسی تبلیغاتی نیز محسوب می‌شود.

 

عکاسی غذا:

یکی از جذاب ترین زیر مجموعه های عکاسی تبلیغاتی است.

 

عکاسی ماکرو:

نوعی عکاسی از نمای نزدیک، به‌طور معمول از سوژه‌های کوچک است که سوژه در ابعاد بزرگتر و واضح‌تر از آن چیزی است که در طبیعت دیده می‌شود.

 

عکاسی انتزاعی:

انتزاعی یا آبستره در برابر واقعی قرار می‌گیرد. واقعی چیزی است که در جهان وجود داشته باشد و انتزاعی چیزی که به شکل خالصش در جهان نباشد. عکاسی انتزاعی، شاخه‌ای از عکاسی است که با حذف برخی ویژگی‌های سوژه و پررنگ کردن برخی دیگر، به بیانی انتزاعی دست می‌یابد.

 

عکاسی طبیعت بی‌جان یا اجسام بی‌جان:

شاخه‌ای از هنر عکاسی می‌باشد، که به ثبت تصویر از اشیاء بی‌جان و معمولاً غیر متحرک همچون شعله شمع، دود، گل‌ها، غذا، سنگ، کتاب، جواهرات، لوازم التحریر، میوه‌ها و سایر اشیا محیط پیرامون می‌پردازد.

 

عکاسی مستند:

شاخه‌ای از عکاسی است در آن عکاس رخدادهای پیرامونش را ثبت می‌کند و می‌کوشد از موضوع، (عموماً مردم) بی‌طرفانه، عکسی واقعیت‌گرا، واقع‌نما و راستگو ارائه دهد.

 

عکاسی کاندید یا بی هوا:

حالات طبیعی سوژهها در بکرترین و ناگهانیترین زمانها ثبت میشود. اغلب اوقات از این تصاویر به عنوان خالصترین شیوه نمایش احساس و شخصیت یاد میشود برخلاف یک تصویر طبیعی که در آن سوژه ژست آگاهانهای میگیرد.

 

نویسنده رضا عباد

رضا  عباد

متولد 16 آذرماه 1363 مدیریت آموزشگاه عکاسی چیلیک مدرس رسمی سازمان فنی و حرفه ای کشور با بیش از 10 سال تجربه عکاسی و تدریس

ثبت نظر