Canon در سال 2025: درخشش فوق‌العاده R6 Mark III در سالی قدرتمند برای کانن

Canon در سال 2025: درخشش فوق‌العاده R6 Mark III در سالی قدرتمند برای کانن-

Canon در سال 2025: درخشش فوق‌العاده R6 Mark III در سالی قدرتمند برای کانن

Canon در سال 2025: درخشش فوق‌العاده R6 Mark III در سالی قدرتمند برای کانن
.......
سال 2025 برای کانن سالی بسیار شلوغ و پرکار بود؛ سالی که با معرفی یک دوربین ویدیویی بسیار خوب به نام Canon EOS C50 و یک دوربین هیبریدی حتی بهتر به نام Canon EOS R6 Mark III – که عنوان «دوربین سال» PetaPixel را از آن خود کرد – برجسته شد.
اما فعالیت‌های کانن در سال 2025 فقط به این دو دوربین محدود نمی‌شود. بنابراین بیایید نگاهی عمیق‌تر به این سال بیندازیم، اینکه چگونه کانن چشم‌انداز سری EOS R را متحول کرد و چگونه زمینه را برای موفقیت‌های بیشتر این برند در سال 2026 و سال‌های بعد فراهم ساخت.
..
کانن در سال 2024 نیز سالی بسیار موفق و پرکار داشت؛ موفقیتی که تا حد زیادی به لطف EOS R5 Mark II رقم خورد؛ دوربینی که همچنان بهترین دوربین بدون‌آینه‌ی کانن محسوب می‌شود، هرچند با قیمتی نسبتاً بالا.
در سال گذشته، کانن چهار دوربین معرفی کرد: Canon EOS C80، C400، R5 Mark II و پرچم‌دار R1. این مجموعه چهارگانه که شامل دو دوربین از سری سینمایی EOS Cinema بود، با معرفی هفت لنز جدید همراه شد؛ هرچند دو مورد از آن‌ها لنزهای VR با کاربرد بسیار محدود بودند.
سال 2025 نیز به همان اندازه شلوغ بود. کانن پنج دوربین و شش لنز جدید معرفی کرد که از نظر حجم عرضه، با سال 2024 برابری می‌کند. با این حال، همان‌طور که خواهیم دید، یکی از دوربین‌های «جدید» کانن و یکی از لنزهایش، مفهوم «جدید بودن» را کمی با اغماض به دوش می‌کشند. با این وجود، کانن هر آنچه از نظر کمیت کم داشت، با کیفیت جبران کرد.
.....
چهار دوربین عالی و یکی که احتمالاً نباید ساخته می‌شد
کانن سال را با معرفی PowerShot V1 در ماه فوریه آغاز کرد، هرچند این معرفی کمی عجیب بود، چراکه این دوربین تا اواخر ماه مارس به‌طور رسمی در ایالات متحده معرفی نشد.
با این حال، این رقیب Sony ZV-1 Mark II چیز زیادی برای هیجان‌زده کردن عکاسان ندارد، اما برای تولیدکنندگان محتوا بسیار جذاب است.

دوربین PowerShot V1 ترکیبی از یک سنسور جدید 22 مگاپیکسلی Type 1.4 و یک لنز زوم داخلی با فاصله کانونی معادل 16-50 میلی‌متر است. این دوربین فوکوس خودکار عالی، ارگونومی مناسب، لنزی شارپ و فیلم‌برداری 4Kp30 با استفاده از کل عرض سنسور را ارائه می‌دهد.
آیا این بهترین و هیجان‌انگیزترین دوربین تاریخ است؟ خیر. اما PowerShot V1 به‌خوبی میراث محبوب سری PowerShot را حفظ کرده و دوربینی متعادل برای تولیدکنندگان محتوا به شمار می‌رود.
کمی بعد، دوربین ویدیو‌محور دیگری با قابلیت‌های عکاسی محدودتر معرفی شد: Canon EOS R50 V. این دوربین APS-C با سنسور 24 مگاپیکسلی و قابلیت تعویض لنز، برخی از ویژگی‌های سری سینمایی EOS را با قیمت اقتصادی 649.99 دلار ارائه می‌دهد.
.......
همان‌طور که انتظار می‌رود، این قیمت تهاجمی با برخی مصالحه‌ها همراه است، اما EOS R50 V همچنان گزینه‌ای بسیار رقابتی محسوب می‌شود و درست مانند PowerShot V1، مهمات تازه‌ای به کانن در رقابت با سونی برای تسلط بر بازار رو به رشد تولید محتوا می‌دهد.
......
سومین دوربین کانن که از نظر فنی هم‌زمان با دوربین بعدی معرفی شد، باز هم تمرکز اصلی‌اش روی ویدیو است، اما این بار در سطحی بسیار حرفه‌ای‌تر. Canon EOS C50 یک دوربین فول‌فریم است که تقریباً جانشین EOS R5 C محسوب می‌شود، اما نه کاملاً.
این دوربین فاقد منظره‌یاب الکترونیکی R5 C است، اما در عوض ویژگی‌های جذاب مخصوص به خود را دارد. C50 اولین دوربینی است که از سنسور فول‌فریم جدید 33 مگاپیکسلی کانن استفاده می‌کند؛ سنسوری که خیلی زود در EOS R6 Mark III نیز به کار رفت و مجموعه‌ای از قابلیت‌های ویدیویی بسیار قدرتمند را ارائه می‌دهد.
Canon EOS C50 تمام دکمه‌ها و نقاط اتصال مورد نیاز یک فیلم‌بردار حرفه‌ای را دارد، اما برخی قابلیت‌هایی که تولیدکنندگان محتوای نیمه‌حرفه‌ای ممکن است به آن نیاز داشته باشند – مانند لرزش‌گیر داخلی بدنه – در آن وجود ندارد.
با این حال، سنسور 7K این دوربین ویدیوهایی فوق‌العاده، از جمله RAW ضبط می‌کند و خوشبختانه قابلیت Open Gate را نیز ارائه می‌دهد.
........
Canon EOS C50 شاید تمام ویژگی‌هایی که شخصاً در یک دوربین ویدیویی انتظار داریم را نداشته باشد، اما اگر این محدودیت‌ها برای شما اهمیتی نداشته باشند، ابزاری حرفه‌ای و بسیار توانمند است که ویدیوهایی فوق‌العاده زیبا ثبت می‌کند.
...........
در حالی که EOS C50 دوربین بسیار خوبی است، دوربین دیگری که کانن در تاریخ 9 سپتامبر معرفی کرد، این‌گونه نیست. در واقع، این دوربین حتی واقعاً جدید هم محسوب نمی‌شود.
دوربین کامپکت PowerShot 360 HS A نسخه‌ای ضعیف‌تر از PowerShot 360 HS است که اولین بار در سال 2016، یعنی تقریباً یک دهه پیش، معرفی شده بود.
درک می‌کنم که کانن در حال پاسخ دادن به بازار رو به رشد دوربین‌های کامپکت است؛ بازاری که برای مدت‌ها کاملاً مرده به نظر می‌رسید. همچنین می‌دانم که راه‌اندازی دوباره‌ی خط تولید چنین دوربینی و سرمایه‌گذاری جدید در تحقیق و توسعه کار ساده‌ای نیست.
اما با این حال، این دوربین محصول خوبی نیست. بله، زوم اپتیکال بیشتری نسبت به گوشی‌های هوشمند امروزی دارد، اما مزایای آن تقریباً همین‌جا به پایان می‌رسد. اگر به دنبال خرید دوربینی حدود 400 دلار هستید، گزینه‌های بسیار بهتری در بازار وجود دارد.

خوشبختانه PowerShot 360 HS A تنها یک لغزش کوتاه بود؛ یک ناهنجاری ناشی از فشارهای عجیب بازار و ترندهای تیک‌تاکی. کانن خیلی زود در ماه نوامبر با معرفی دوربین بسیار مورد انتظار Canon EOS R6 Mark III به مسیر درست بازگشت.

بی‌پرده بگویم: Canon R6 Mark III فوق‌العاده است. این دوربین به‌درستی عنوان «دوربین سال» PetaPixel را به دست آورد و علاوه بر آن، جایزه انتخاب مردمی را نیز از آن خود کرد.
Canon R6 Mark III از همان سنسور جدید 33 مگاپیکسلی که اولین بار در EOS C50 معرفی شد، به بهترین شکل استفاده می‌کند. هرچند از نظر دامنه دینامیکی نمی‌تواند کاملاً با Sony a7 V رقابت کند، اما این تقریباً تنها نقطه ضعف آن در مقایسه با رقبای میان‌رده‌اش است.

R6 Mark III ارگونومی عالی، فوکوس خودکار سریع و دقیق، عملکرد بسیار قوی در عکاسی پیاپی و تقریباً تمام قابلیت‌های ویدیویی دوربین سینمایی EOS C50 را ارائه می‌دهد.
اگرچه دوست داشتم R6 Mark III حتی بیش از این از C50 و مدل بالاتر خود یعنی R5 Mark II الهام می‌گرفت، اما واقعیت این است که R6 Mark III بهترین دوربین در بخش بسیار شلوغ میان‌رده محسوب می‌شود.
این دوربین یک دوربین بدون‌آینه‌ی فوق‌العاده است و کانن به‌خوبی از پس انتظارات بالا برآمد.
کانن در سال 2025 لنزهایی تقریباً برای همه معرفی کرد
کانن سال 2025 را با معرفی یک لنز زوم اقتصادی آغاز کرد: RF 16-28mm f/2.8 IS STM. این لنز فول‌فریم واید، جمع‌وجور، سبک و مقرون‌به‌صرفه است و جایگزینی اقتصادی برای لنز حرفه‌ای RF 15-35mm f/2.8L IS محسوب می‌شود.

این لنز به اندازه‌ی مدل سری L وعده کیفیت اپتیکی نمی‌دهد، اما با توجه به اینکه کمتر از نصف قیمت آن است، می‌توان از برخی ضعف‌های جزئی اپتیکی چشم‌پوشی کرد.
چند ماه بعد، در ماه مارس، کانن دو لنز دیگر معرفی کرد؛ یکی برای دوربین‌های APS-C و دیگری برای فول‌فریم.
لنز APS-C یعنی RF-S 14-30mm f/4-6.3 IS STM PZ اولین لنز RF کانن با زوم برقی داخلی است. این لنز فاصله کانونی معادل 22 تا 48 میلی‌متر را پوشش می‌دهد و برای ویدیو، لایو استریم و ولاگ طراحی شده است.

لنز دیگر معرفی‌شده در همان ماه، RF 20mm f/1.4L VCM بود؛ عریض‌ترین لنز f/1.4 در تاریخ کانن.
در ماه آوریل، کانن لنز RF 75-300mm f/4-5.6 را معرفی کرد. این لنز در واقع نسخه‌ای با مانت RF از لنز قدیمی EF است که اولین بار در سال 1999 معرفی شده بود.

پنجمین لنز پرایم سری VCM یعنی RF 85mm f/1.4L VCM هم‌زمان با EOS C50 معرفی شد و از نظر اپتیکی یکی از بهترین لنزهای این خانواده محسوب می‌شود.
آخرین لنز کانن در سال 2025 یعنی RF 45mm f/1.2 STM نمونه‌ای عالی از یک لنز سریع، کوچک، خوش‌قیمت و کاربردی است که بدون شک محبوب خواهد شد.
نمره کانن در سال 2025
سال 2025 نیز مانند سال قبل برای کانن بسیار موفق بود.
دوربین EOS R6 Mark III نقطه اوج این سال محسوب می‌شود و در کنار آن، محصولات و لنزهای معرفی‌شده نشان می‌دهند که کانن همچنان یکی از قدرتمندترین برندهای دنیای عکاسی و فیلم‌برداری است.

نویسنده رضا عباد

رضا  عباد

متولد 16 آذرماه 1363 مدیریت آموزشگاه عکاسی چیلیک مدرس رسمی سازمان فنی و حرفه ای کشور با بیش از 10 سال تجربه عکاسی و تدریس

ثبت نظر